הקורונה השפיעה על חיינו בדרכים רבות ואחד מאלו שמושפעים מכך עד היום הוא ענף התעופה. מיעוט הטיסות הבינלאומיות בתקופת הקורונה הביא לכך שכבר שנתיים יש ביקושים בהיקפים חסרי תקדים לטיסות כאלו והדבר יוצר עומס חריג על שדות התעופה בעולם כולו. מצב זה מוביל לעלייה חדה במקרים של איחורים בטיסות והחוק עומד לצד הנוסעים במקרה שכזה עם הגדרות ברורות בנוגע לפיצוי לו הם זכאים.
אחד המצבים הכי לא נעימים שניתן להעלות על הדעת הוא איחור בטיסה לחוץ לארץ שמשבש את התכניות שלכם בצור המשמעותית. מקרה אחד יכול להיות איחור לפגישת עסקים חשובה ומקרה אחר יכול להיות נחיתה בשעת לילה מאוחרת מדי ביעד ואיבוד של יום. יש כמובן מקרים אחרים והמשותף לכולם הוא איחור בטיסה שגורם לנוסעים נזק.
מה אומר החוק במקרה של איחור בטיסה?
אחד החוקים החשובים ביותר בענף התעופה בישראל נחקק לפני שנים לא רבות בהובלה של חבר הכנסת אחמד טיבי ונקרא חוק שירותי תעופה.
חוק זה בא להסדיר את הפיצוי שמגיע לנוסעים שסובלים מאיחור בטיסה בגלל חברת התעופה ולא באשמתם. החוק הגיע שנים מעטות לפני פרוץ מגפת הקורונה שמשפיעה רבות על ענף התעופה בארץ ובעולם ויצרה עומסים שהובילו לעלייה של ממש בכמות של איחורי המראה לטיסות או ביטול טיסות.
מה הפיצוי שמגיע על איחור בטיסה?
חוק שירותי תעופה קובע הגדרות שונות של פיצוי על איחור בטיסה לפי משך האיחור, כאשר יש התייחסות גם למקרים של פיצוי על ביטול טיסה או איחור שהוא שווה ערך לביטול טיסה מבחינת החוק.
אלו הם ההגדרות השונות של פיצוי על עיכוב בטיסה בגלל חברת התעופה:
- עיכוב של שעתיים עד 5 שעות – על חברת התעופה לדאוג לנוסעים למזון ומשקאות ושירותי תקשורת הכוללים 2 שיחות טלפון ושליחה של פקס או דואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע.
- עיכוב של 5 עד 8 שעות – הפיצוי יהיה בנוסף לזה שבסעיף הקודם ויאפשר לנוסע לבחור בין קבלת מלוא התמורה לכרטיס הטיסה שלו או טיסה חלופית. אם הטיסה החלופית היא רק למחרת, יהיה זכאי הנוסע גם לשירותי לינה והסעות למקום הלינה וחזרה.
- עיכוב מעל 8 שעות – מצב זה הוא בבחינת ביטול טיסה ולרשות הנוסע עומדות זכויות נוספות על אלו שצוינו עד כה.
חברות התעופה משתדלות שלא להגיע למצב של הוצאות מיותרות ולכן יעשו כל מאמץ שהטיסות שלהן יצאו בזמן או עד שעתיים עיכוב בטיסה לכל היותר, פרק הזמן שמוגדר "סביר" ואין פיצוי על איחור בטיסה בגללו.
איך תובעים פיצוי על איחור בטיסה?
התביעה יכולה להיות מוגשת באמצעות עורכי דין שעוסקים בכך או אתרים שמתמחים בכך ברשת האינטרנט. יש לרכז את כל המסמכים הרלוונטיים (כרטיס הטיסה, פרטי הטיסה, משך האיחור וכדומה) ולהעביר אותם לעורך הדין כדי שזה יגיש תביעה לחברת התעופה.
חלק מחברות התעופה אינן מחזיקות משרדים בארץ ולא קל לתבוע אותן עצמאית ולכן כדאי מאוד לקבל עזרה של ספק שירות מקצועי שמתמחה בכך ויש לו ניסיון עם תביעות של עיכוב בטיסה.
המאמר נכתב בשיתוף עם אתר Flight Refund אשר מייצג נוסעים ישראליים מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם במצבים של איחור, ביטול או אובר בוקינג בטיסה. השירות של Flight Refund מבוסס על הצלחה בלבד, כך שאם לא מקבלים כלום, גם לא משלמים כלום!