מיתוג הוא לא רק נחלתם של אנשי עסקים ממולחים, חברות או מותגים בינלאומיים אלא גם של מדינות אשר רוצות למצב את עצמן בחזית.
למרות שלעיתים קרובות, הציבור הישראלי אוהב לחשוב על ישראל כמדינת הסטארט-אפ (Start Up Nation), סקר חדש שנערך בקרב אנשי עסקים ברחבי העולם והתפרסם לאחרונה מציג תמונה אחרת לחלוטין – רק אחוז מהנשאלים, ענה שמדינה ישראל מצטיינת בסטארטאפים (לעומת מדינות אחרות כמו סינגפור, אנגליה, דרום קוריאה, פינלנד ואחרות אשר מבססות את מצבן בתחום זה).
יצאנו לבדוק ביחד עם ניר קוריס אשר מלווה ומייעץ לארגונים מסחריים וממשלתיים, כיצד מדינה ישראל יכולה לבלוט בסביבה התחרותית של ימינו.
האם מדינה יכולה להיות מותג?
כולנו תקווה שבחודשים הקרובים נוכל להמשיך בחיינו, לצאת מהבידוד החברתי שנכפה עלינו, לחזור לטייל, לנפוש וליהנות מהחיים – ביום שאחרי הקורונה, לאן תעדיפו לטוס לברלין או שאולי לרודוס? – מה בנוגע למוצרים שהזמנו במהלך הקורונה, האם העדפתם מוצר שמיוצר בסין או מוצר שמיוצר באנגליה? – כפי שניתן לראות, כל מדינה מיתגה את עצמה בפנינו ולכל אחד מאיתנו יש "דירוג איכות פנימי" אשר מנווט אותנו.
על פי ניר קוריס אשר עוסק במיתוג, שיווק וייעוץ לארגונים מסחריים וממשלתיים, כל מדינה נדרשת לנהל את המוניטין שלה באופן אקטיבי, אסטרטגי וארוך טווח. לצערנו, לא תמיד ישנה קורלציה בין המוצר הכי טוב למספר המכירות שלו – פעמים רבות, המוצר שנמכר הכי הרבה הוא המוצר שבעליו הצליח למתג, לשווק ולפרסם אותו בצורה הטובה ביותר.
איך כלכלת ישראל יכולה לבלוט בסביבה התחרותית של ימינו?
באופן כללי, בדומה לכל מוצר מסחרי, לכל מדינה על פני הגלובוס, יש הצעה, מסר ותוכנית עבודה אסטרטגית. מיתוג של מדינה יכול להוביל ליצירת הערכה ותודעה, השקעות נכנסות, סחר בינלאומי וכמובן תיירים נכנסים אשר מחזקים את המדינה על ידי מיסים ישירים/עקיפים.
על פי ניר קוריס, מדינות רבות בעולם מחזיקות משרדי הסברה ממשלתיים אשר מיועדים להעביר את המסר הייחודי של המדינה. דוגמא מעולה למדינה שמעוררת השראה עולמית היא איחוד האמירויות הערביות אשר הצליחה למתג את עצמה כאחת מהמדינות התיירותיות, העסקיות והיציבות בעולם במגוון רחב של תחומים. לדוגמא, איחוד האמירויות הערביות דורגה במקום ה – 9 בדירוג של התחרותיות העולמי של IMD (דרך אגב, ישראל היא במקום ה – 26) או דובאי אשר דורגה כעיר השישית הכי טובה בעולם.
לסיכום, ישראל עדיין נחשבת למדינה אטרקטיבית בעיני העולם, אך לא לעולם חוסן ומומלץ כי קובעי המדיניות לא יקפאו על השמרים. כל מדינה יכולה לשנות את המיתוג שלה מקצה לקצה ומדינת ישראל יכולה לאבד את היתרון היחסי שלה בעולם, אם כל הגורמים הרלוונטיים (ממשלה, אנשי עסקים, אנשים פרטיים וכדומה) לא יפעלו בצורה מתואמת לאורך זמן.